اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۲:۰۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۴۶
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۵۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۵:۲۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۸:۴۱
نیمه شب ۲۳:۱۵:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۴/۲۰ - ۱۱:۴۲
«فرهنگ، افقی دیگر»در اولین شب اجرای «راز»

احمدزاده:۲۷ افسر آمریکایی به نامه‌ام به راجرز جواب دادند/ماجرای «دا» و زندانیان دورود

در ابتدای این برنامه نادر طالب زاده به اهمیت بحث فرهنگی و تبلیغات صادقانه اشاره کرد و خطاب به احمدزاده گفت: شما همیشه فراجناحی کار کرده اید و این برایم بسیار جالب توجه بوده است.

 احمدزاده:۲۷ افسر آمریکایی به نامه‌ام به راجرز جواب دادند/ماجرای «دا» و زندانیان دورود

 

به گزارش «سراج24»،‌ در ابتدای این برنامه نادر طالب زاده به اهمیت بحث فرهنگی و تبلیغات صادقانه اشاره کرد و خطاب به احمدزاده گفت: شما همیشه فراجناحی کار کرده اید و این برایم بسیار جالب توجه بوده است.
حبیب احمد زاده نیز در پاسخ افزود: ما موضوعات زیادی داریم که تمام ملت ایران در آن اشتراک دارند. ما در کشورمان به دنبال گفتگوی تمدن‌ها هستیم اما گفتگوی درون تمدنی و درون جناحی کمی داریم. گاهی فکر می‌کنم اصولگرایی و اصلاح طلبی شبیه بحث شیعه و سنی می شود و عده ای فکر می کنند چون فلان عنوان را دارند، حق کامل هستند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: ما باید حرکات خود را براساس این بسنجیم که تا چه اندازه با موضوعی مثل دین وجه اشتراک و یا افتراق داریم و این اسامی مثل سپری برای جلوگیری از واقعیت شده است و به نظرم شاید برای ما تبدیل به باتلاق شود.
نادرطالب زاده در توضیح عنوان اصولگرا و اصلاح طلب گفت: اولین بار این لفظ به وسیله آقای هاشمی مطرح شد و منظورشان بنیادگرایی بود. این کلمه از فرهنگ مسیحیت در قرون وسطا می آید. بنیادگراها افرادی بودند که برخی از تعالیم مسیحیت در آنها پررنگ تر بود و این در مقابل اصلاح گرایان قرار می گرفت. اصلاح طلبان از طیف مارتین لوتر و جان کلوین بودند. این نام ها را آنها روی ما گذاشتند و باقی ماند.
حبیب احمدزاده عنوان کرد: ما باید مراقب بحث«همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و از تفرقه بپرهیزید» باشیم. گاهی برخی عناوینی را به خودمان منتسب می کنیم که ما را کاهل می کند. این شبیه قصه موسی است که خدا به او می گوید بدترین بنده زمین را بیاور و موسی هیچ کس را نمی آورد و خدا می گوید اگر فرد دیگری را می آوردی تو را از رسالتت خلع می کردم.
این فیلمنامه نویس اظهار کرد: به نظرم افرادی که به یک بینش دینی می رسند مواظب خودشان هستند. متأسفانه الان ما نسبت به یکدیگر در جامعه، شکلی تخریبی داریم. مثلا چون فردی نمی تواند خودش را خوب نشان دهد، بدون درنظر گرفتن اقدام طرف مقابل، وی را تخریب می کند. کارهای ما براساس عمل صالح باید باشد.
احمدزاده افزود: احساس می کنم اکثریت جامعه تنبلیم و یک نوع کاهلی ما را فراگرفته است و پشت این نقاب ها پنهان می شویم؛ در صورتی که مسئولیت ادعای مصلح بودن خیلی بزرگ است. به نظرم اصولگرایی که مصلح نباشد اصولگرا نیست و اصلاح طلبی که مصلح نباشد هم اصلاح طلب نیست.
طالب زاده مجری کارشناس«راز» خاطرنشان کرد: غرب تا حدودی در حرکت موضوع انقلاب اسلامی گیر کرد و تا الان هم نتوانسته از آن عبور کند و من فکر می کنم حرکات فرهنگی که شما انجام می دهید، نوعی دفاع است. این را امشب برای نمونه ای برای دیدگاه یک فرد نگه داشته ام و باید بگویم این انقلاب شأنی دارد و حفظ آن احتیاج به خلاقیت و نوآوری دارد.
این مجری یادآور شد: من می بینم بین مهمانانی که شما به زندان درود در مستندتان دعوت کرده اید، سیده زهرا حسینی خالق کتاب دا و هنرمندان مشهور هستند. به نظرم این الگوها باید در رسانه دیده شوند و بعد باید فکر کنیم از این حریم درست دفاع شود و احتیاج به شوق و نوآوری دارد.
پس از این سخنان نادر طالب‌زاده فیلمی از حضور سیده زهرا حسینی، پرویز پرستویی، مسعود جعفری جوزانی، مالک حدپور سراج و ... که در زندان درورد حاضر شده بودند به نمایش درآمد. در خلال نمایش این فیلم سخنان زندانیان این زندان پخش می‌شد که برخی از آنان عنوان می‌داشتند که اگر کتاب «دا» را پیش از به زندان افتادن و ارتکاب جرم می‌خواندند مسیر زندگیشان تغییر می‌کرد.
حبیب احمدزاده در جریان نمایش این فیلم عنوان کرد که در جریان حوادث سال 88 یکی از این زندانیان که از عوامل انجمن پادشاهی بوده است برای ترور برخی شخصیت‌ها به ایران می‌آید. این فرد در جریان سفر خود به قم اقدام به خریدن کتاب «دا» کرده و پس از مطالعه این کتاب از برنامه و مأموریت خود منصرف می‌شود. پس از اینکه او را در زندان دورود ملاقات کردم او ابتدا تصور می‌کرد که از طرف انجمن پادشاهی به ملاقات او آمده‌ام و با ادبیات امنیتی و کددار با من صحبت می‌کرد.
حمدزاده ادامه داد که این زندانی به حدی تحت تأثیر این کتاب قرار گرفته بود که با تبلیغ خود موجب شد بخش زیادی از زندانیان کتاب «دا» را خریده و بخوانند و برخی از زندانیان می‌گفتند که پس از خواندن این کتاب با خانه تماس گرفتم و گفتم این کتاب را بخوانید.
احمدزاده پاسخ داد: یکی از دلایل این است که هیچ وقت کنار نکشیده ایم. به نظرم باید گاهی برق ها را خاموش کنیم و از وسایل الکترونیکی دور شویم و دورهم بنشینیم و درباره مشکلمان صحبت کنیم. ما هیچ گاه درباره گزینه های سوم حل مسائل صحبت نکرده ایم و همیشه تک بعدی به قضیه نگاه کرده ایم.
این فیلمنامه نویس افزود: غیراحساسی نگاه کردن به موضوعات و با تحقیق صحبت کردن می تواند این ملت را تکان دهد. سیستم فرهنگی ما شاید میلیاردها تومان در یک جایی سرمایه گذاری کرده اما سودی عایدش نشده است. چرا در ارائه پتانسیل های قوی و تبدیل کردن به الگو مشکل داریم؟... دو راه حل داریم: یا باید قبول کنیم دین اسلام تأثیرگزار نیست و یا باید قبول کنیم ما ماهر نیستیم. اگر اولی را قبول کردیم که اصلا دعوایی نداریم اما اگر موضوع دومی باشد، چرا در تاکتیک های خودمان بازنگری انجام نمی دهیم؟...
وی اظهار کرد: این مثل زمان جنگ است که ما جنگیدن نمی دانستیم و مثل سرخپوست ها حمله می کردیم اما کم کم تجربه و خطا تاکتیک جنگیدن ما را تغییر داد. متأسفانه هیچ گاه در فرهنگ بازنگری نکرده ایم که چرا خروجی خوبی دریافت نمی کنیم؟...
این استاد دانشگاه گفت: به نظرم تنها کار این بود که بچه ها یکدل دور هم جمع شدند و سعی کردند در حد خودشان پیش بروند. دنیای امروز دنیای تشنه ای است که متوجه تشنگی خودش نیست و ما احتیاج به دستی داریم که این آب گوارا را به لب تشنه برساند.
طالب زاده درباره یک تفنگدار دریایی آمریکا که چشمش را ازدست داده بود، توضیح داد: ما از زبان آنها می توانیم متوجه شویم که چه می گذرد و همه دنبال راهی هستند که تجربه شده است. یعنی از یک طرف دروغ و بن بست وجود دارد و از طرف دیگر ما در کشورمان وظیفه ای داریم که باید بتوانیم فرهنگ خودمان را برای خودمان درست تبلیغ کنیم.
احمدزاده در ادامه افزود: متأسفانه فکر نمی کنیم اسلام آمده است که همه انسان ها را بسازد و این شامل بوش، بن لادن و اوباما هم می شود و اولین شرط تأثیرگذاری و به راه آوردن آنهاست. نماینده سازمان ملل از من پرسید وقتی صدام اعدام شد، شما خیلی خوشحال شدید؟... جواب دادم این جنایات به حدی بوده است که صدام را به اینجا کشانده و این بلا را خودش برای خود به ارمغان آورده است.
وی ادامه داد: ای کاش این قدرت تحت تعلیم و تربیت دینی در مسیر درست استفاده می شد. حتی دیدگاه ما به صدام می تواند این باشد.
این داستان نویس حوزه دفاع مقدس عنوان کرد: گاهی در تنازعی که غرب در بحث دینی برایمان ایجاد کرده، خودمان را فراموش می کنیم. مثلا ما طوری صحبت می کنیم که انگار جنگ را دوست داریم... در صورتی که این طور نیست و جنگ یعنی صدام، آمریکا و اسرائیل. آنها ارتش خود را می فرستند و دنیا را نابود می کنند اما از لفظ هایی که ما استفاده نمی‌کنیم ممکن است سوء استفاده کنند. بعد ما جنگ طلب می شویم و آنها صلح طلب.
حبیب احمدزاده استاد دانشگاه اظهارکرد: اگر ما این نکات ظریف را در حرف زدن رعایت نکنیم حربه تبلیغ دشمن به ما بر می گردد. «جنگ جنگ تا پیروزی» بسیار جمله درستی است و این به معنای مقاومت تا پیروزی است.
این فیلمنامه نویس حوزه دفاع مقدس با اشاره به مستند موج زنده گفت: این مستند داستان بیست و پنجمین سالگرد سقوط ایرباس بود که به همراه آقای پرستویی و هنرمندان دیگر به خلیج فارس رفتیم.
وی ادامه داد: تصمیم گرفتم نامه ای به ویل راجرز به زبان انگلیسی برای گفتگوی تمدن ها بفرستم و 27 نفر از افسران دریایی آمریکا به آن جواب داده بودند. بسیاری از گروه های صلح طلب آمریکا اصلا واقعه سقوط را نشنیده بودند. به نظرم خیلی کم کاری کرده ایم و حداقل آن این است که مثل ژاپن کسی جرأت نمی‌کند چنین کاری کند. اما ما در سالگردها هم چنین کاری نمی کنیم.
نادرطالب زاده نیز در این میان خاطرنشان کرد: حتی به دادگاه کشیدن آمریکا و شکایت علیه این کشور به آن شکلی که باید انجام نشد و ایران اقدام پررنگی برای کشیده شدن این ماجرا به دادگاه انجام نداد. بوش پدر رسما اعلام کرد که من عذرخواهی نمی کنم. احتمالا این جریانات در مباحث هسته ای هم ادامه پیدا می کند.
حبیب احمدزاده در پایان گفت: ما طوری حرف می زنیم که انگار آمریکا بعد از انقلاب با ما دشمن شده است. هنوز نتوانستیم این را منتقل کنیم که آنها 200 سال است که می خواهند از کشورمان سوءاستفاده کنند. تجربه جنگ جهانی اول و کودتای 28 مرداد هم نشان می دهد که آمریکایی ها همیشه به ما ضربه زده اند.
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••